Kuumat ananakset – Dieudonné ja antisemitismi

85px-PineappleRanskalainen artisti Dieudonné oli alkujaan Seinen vasemman rannan intelloiden , ”bobojen” suosikki, joka vastusti äärioikeistoa. Hän teki esiintymisillään pilaa kaikista roduista juutalaisen partnerinsa kanssa. Nyt Dieudonné on lähellä äärioikeistoa ja lausunnoillaan herättänyt keskustelua sananvapauden rajoista. Toisaalla Dieudonnéa on arvosteltu kansankiihottamista, siitä, että hänen lausuntonsa ”juutalaisten salaliitosta” on otettu todesta lähiöissä. Dieudonnén myötä ananaksesta on tullut kuuma ja poliittinen Ranskassa. Sen kanssa ovat poseeranneet monet jalkapalloilijat, mm. ruotsalainen Zlatan.

Kuka Dieudonné?

KamDieudonné_-_November_2013erunilaisranskalainen Dieudonné (s. 1966) on ranskalaisen sosiologin ja kamerunilaisen isän poika, joka opiskeli aluksi IT-alaa, elätti itsensä hanttihommilla ja teki pieniä standup-keikkoja partnerinsa kanssa. Hänen äitinsä oli lähellä buddhisteja, mutta Dieudonnén tausta ei ole uskonnollinen.

Hän esiintyi aluksi juutalaisen ystävänsä Elie Semounin kanssa. Kaksikon pilkalta ei säästynyt kukaan – eivät intellektuellit, uusnatsit tai skientologit. He viihdyttivät sarkasmillaan ennen kaikkea yleisöä, joka oli hyvinvoivaa, vaurasta, koulutettua ja liberaalia ranskalaista eliittiä – ”les bobos parisiennes”. Dieudonné on tienannut niin hyvin, että on ostanut teatterin Pariisin keskeiseltä paikalta. Main d´or -teatteri on yhä Dieudonnén kantapaikka.

Vuonna 1997 Dieudonné oli vasemmiston ehdokkaana, mutta alkoi vähitellen lähestyä poliittista islamia ja historiallista äärioikeistoa. Mitä tapahtui? Eräs selitys on, että hän ei hyväksynyt sitä, että Ranskan valtio on ottanut etäisyyttä juutalaisten kohteluun toisen maailmansodan aikana ilman, että olisi ottanut kantaa myös kolonialismiin. Dieudonnélla on läheiset välit ranskalaiseen äärioikeistoon ja Jean-Marie Le Peniin, joka on hänen tyttärensä kummi. Hän on käynyt tapaamassa muun muassa Iranin presidentti Mohammed Ahmadinejadia. Heitä yhdistää antisemitismi. Charlie Hebdon ampumisten jälkeen Dieudonné julkaisi facebook-statuksen ”Je suis Charlie Coulibaly”, viitaten kosher-kaupassa ampuneeseen Coulibalyyn. Dieudonnén esitys on yhä yhden miehen show, jossa pilkataan kaikkea. Lopuksi Dieudonné aina tanssii ja laulaa kappaleen ”Shoahananas”.

Poliittinen ananas

Dieudonnén ananaslaulu on toisinto ranskalaisesta lastenlaulusta Chaud Ka Ka O (1985)Suomennettuna ”Kuuma kaakao” olisi tänään vähintäänkin kyseenalainen lastenlaulu huulineen kaikkineen. “Shoahananas” – Shoah (lausumisasultaan lähellä kuumaa chaud) tarkoittaa hepreaksi maailman tuhoa.

Ananaksista on tullut poliittinen Ranskassa. Se yhdistetään automaattisesti antisemitismiin ja on hakaristin veroinen symboli. Ananaksen kanssa ovat poseeranneet muun muassa useat jalkapalloilijat, esimerkiksi ruotsalainen Zlatan. Suuri osa jalkapalloilijoista onkin kotoisin lähiöistä, banlieusta ja heidän taustaryhmissään Dieudonné on suosittu.

Mitä Dieudonné merkitsee?

Dieudonnén merkitys on kaksinainen. Yhtäältä joillekin Dieudonné on eräs osoitus siitä, mitkä ovat sananvapauden rajat. Ranskassa on toki lakeja vihapuhetta kohtaan. Laki 421-2-5 on laki kansanryhmää kiihottamisesta kohtaan ja Dieudonné on rikkonut tätä.  Jotkut sosiologit ovat nousseet kritisoimaan Dieudonnén kohtelua. Miksi esimerkiksi profeetta Muhammedia saa pilkata mutta juutalaisia ei? Entä taiteilijan vapaus?  Onko kysymys antisemitismistä? Dieudonné on sanonut että Ranskan on käytävä menneisyytensä läpi ja analysoitava Algerian sota ja kitkettävä islamfobiaa. Ranskassa on Euroopan suurin juutalaisväestö, jolla on suuri ja historiallinen merkitys elinkeinoelämässä, yliopistoissa, taiteessa, politiikassa ja viihteessä. Esimerkkinä mm. Dominique Strauss-Kahn ja presidentti Sarkozy, jonka äiti oli kreikanjuutalainen.

Toisaalla Dieudonnén  heitot ”juutalaisten salaliitosta” menevät täysillä lähiöiden, banlieu, turhautuneisiin maahanmuuttajanuoriin, joilla ei ole juuri mahdollisuuksia edetä ranskalaisessa yhteiskunnassa. Osa heistä on otollista materiaa ääriliikkeille. Heitä on kuvattu jalkapalloareenoilla ananakset kädessä. Ananas menettäneekin tämän ryhmän kohtelussa mahdollisen ironisuutensa ja muuttuu hakaristin kaltaiseksi, vihamielisyyttä lietsovaksi symboliksi.

Lisää aiheesta:

Malmberg, Ilkka. 12.10.2015  “Tiesitkö? Ananas on uusi hakaristi” Nyt.

Parkkinen, Laura 6.1.2014 “Mitä tapaus Dieudonné merkitsee Ranskalle?” Politiikasta.fi

Kirjoittaja VTM, FM Laura Parkkinen on jatko-opiskelija ja tutkija Jyväskylän yliopistossa. Pienenä Laura halusi karjakoksi, mutta nyt Laura tekee väitöskirjaa populismista kommunikaationa. Laura on erityisesti kiinnostunut poliittisesta retoriikasta, Ranskan nykypolitiikasta, Marine Le Penistä, nationalismista, ranskalaisesta politiikan tutkimuksesta, Chavezista ja äärioikeiston naisista.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s