Kipa, antisemitismin nousu ja Ranskan tasavallan kriisi

Bebelüplatz-Ytzak-undKipa

Kuvassa kahdella miehellä kipa. Kuva ei liity Marseillen puukotukseen.

Poliittinen radikalisaatio ja ääriliikkeet lisäävät antisemitismiä. Ranskassa keskustellaan tammikuussa 2016 rasistisista rikoksista ja mm. siitä, onko juutalaisten kipan käyttö turvallista ja miten taltuttaa antisemitismi.

Yusuf on 16 vuotta ja Ranskan turvallisuuspoliisi seuraa häntä. Hän on asunut viisi vuotta Ranskassa ja hänen vanhempansa ovat poliittisia pakolaisia Turkista. Yusuf on esimerkki radikaalisaatiosta, jolla ei ole tekemistä islamin kanssa. Hän kuuntelee älypuhelimestaan ISISin kalifin Al-Baghdadin puheita, mutta ei ole käynyt liioin moskeijassa, imaamin puheilla tai Syyriassa.

Marseille, 11.1 2016. Yusuf huomaa miehen, jolla on kipa, ja ottaa puukon esiin. Mies, juutalaisen koulun opettaja, suojautuu tooralla. Ohikulkijat rientävät väliin ja mies haavoittuu vain vähän. Tapaus on yksi niistä, jotka huolestuttavat Ranskaa ja erityisesti sen juutalaisyhteisöä. Se on myös herättänyt vilkkaan keskustelun radikaalisaatiosta, kipan käytöstä ja turvallisuudesta.

Kipan käyttö kiellettävä?

Dilcra (La Délégation interministérielle à la lutte contre le racisme et antisémitisme) julkaisi tilaston vuoden 2015 rasistisista rikoksista juutalaisia, tummaihoisia ja maghrebialaisia kohtaan. Ne ovat nousseet vuoden aikana radikaalisti. Kaikista rasistisista rikoksista (434) juutalaisia kohtaan tehtyjä on 207. Tähän lukuun kuuluu 4 kuolemantapausta ampumisissa tammikuussa 2015 Hyper Cacherissa.

Marseillen juutalaisyhteisön puhemies Zvi Ammar totesi New York Timesissa puukotustapauksen jälkeen, että Marseillen juutalaisten olisi vältettävä kipan käyttöä ja “odotettava parempia aikoja”. Kipan käytöllä on pitkä historia. Syy sen käyttöön on Talmudin määräys peittää pää rukouksen aikana. Synagogissa ja juutalaisella hautausmaalla miehet käyttävät kipaa. Se on kepeä takaraivon peittävä pyöreä päähine. Siitä on tullut myös symboli, joka osoittaa, että kantaja toteuttaa juutalaisia velvollisuuksia. Päähine on vaihdellut mm. sääolosuhteiden ja muodin mukaan. Schreitmel on nimeltään turkishattu, jota on tehnyt tunnetuksi mm. rabbi Jacob. Päähine on ollut myös ulkoinen symboli. Keski-ajalla Strassbourgissa juutalaiset miehet joutuivat käyttämään groteskia hattua ja jättämään kaupungin kun katedraalin kellot soivat tiettyyn aikaan.

Ranskassa uskonnollisia symboleita kuten huntua, kipaa tai katolista ristiä ei saa käyttää julkisissa kouluissa tai julkisissa viroissa. Kipa ei ole poikkeus tästä.

Oire tasavallan kriisistä

Tammikuussa julkaistun Victor ja Salomon Malkan kirjan “Le grand Déssarroi. Enquête sur le juifs en France” mukaan antisemitismi on vain yksi oire Ranskan tasavallan kriisistä. Ranskan juutalaisia on muuttanut Israeliin tilastojen mukaan 2000 vuonna 2012 ja 7000 vuonna 2014. Vuonna 2015 luku on nousussa.

Tilanne heijastelee koko Eurooppaa, Belgiassa ja Hollannissa samankaltaiset syyt ovat ajaneet muuttoon. Äärioikeisto nousee kaikkialla ja eräs syntipukki ovat juutalaiset. Ranskassa kuitenkin on herätty siihen, että jotain erityistä on tehtävä. Juutalaiset ovat korvaamattomia tasavallalle ja sen historialle, totesi sisäministeri Manuel Valls. Miten kipaan tulisi suhtautua? Jos jäädään Zvi Ammarin mukaan “odottamaan parempia aikoja”, koska ne tulevat?

Lähteet:

Malka Salomon ja Victor : Le Grand Désarroi. Enquête sur le juifs en France. Albin Michel.

 

Kirjoittaja VTM, FM Laura Parkkinen on jatko-opiskelija ja tutkija Jyväskylän yliopistossa. Pienenä Laura halusi karjakoksi, mutta nyt Laura tekee väitöskirjaa populismista kommunikaationa. Laura on erityisesti kiinnostunut poliittisesta retoriikasta, Ranskan nykypolitiikasta, Marine Le Penistä, nationalismista, ranskalaisesta politiikan tutkimuksesta, Chavezista ja äärioikeiston naisista

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s